Jdi na obsah Jdi na menu
 

TRANSPORTY ZVÍŘAT!CESTA NA SMRT

V České republice se nejvíce mluví o přepravě koní. Tato zvířata ale nejsou jediná, která jsou převážena naprosto zbytečně tisíce kilometrů. Jsou to i miliony ostatních, tzv. hospodářských zvířat – telat, krav, prasat, ovcí, drůbeže, atd.

  
Hlavní problémy jsou u všech transportů podobné – nedodržování předpisů - absence předepsaných přestávek, kontrol, nedostatek vody a potravy, zranění zvířat, špatné zacházení se zvířaty během cesty (bití, elektrické tyče, ...), použíObrazekvání zastaralých kamionů, jejich přeplňování atd. Musíme si ale uvědomit, že nám nejde o to zlepšovat podmínky, v kterých jsou zvířata přepravována. Cílem je zcela zrušit tyto transporty.I kdyby se zvířata přepravovala v dobrých podmínkách (což se neděje), přesto by pro ně byla několikadenní-týdenní cesta v kamionu či na lodi zbytečným utrpením.
 
Utrpení koní

 
Polsko je největším vývozcem koní na maso. 90% z nich je transportováno do Itálie, zbytek do Francie a Belgie. Koně podstupují velmi dlouhá cesty trvající až 95 hodin a vedoucí přes 6 zemí. Mezi nimi je taká Česká republika. Evropská organizace na Obrazekochranu zvířat monitorovaly tyto transporty a zdokumentovali neuvěřitelná utrpení koní a porušování mnoha předpisů. Koně jsou natlačeni těsně na sebe, jsou používány nevhodná a zastaralá kamiony, přestávky určená k napájení, krmení a odpočinku jsou buï naprosto ignorovány nebo hrubě podceňovány.

Některá zvířata stráví celou cestu bez odpočinku, vody a krmení. řidičům je přikázáno koně nenapájet, protože konzumenti chtějí "nenasáklá maso". Vědecká důkazy dokládají, že pouhých 24 hodin cesty při zajištění dobrých podmínek představuje i pro zdraváho koně velký problám. Koně jsou navíc často nemocní nebo staří a podmínky rozhodně nejsou optimální. Mezi nejčastější zdravotní problámy, kterými koně na cestě trpí, patří zápal plic, plicní infekce, salmonela, zvýšená činnost srdce a žaludeční vředy. Mnoho koní během transportu ztratí rovnováhu a spadnou. Pak mohou jen stěží vstát a jsou tak pošlapáváni a zraňováni stojícími koňmi. Zkolabovaní koně jsou na zastávkách vytaženi z kamionu nebo jsou donucováni k tomu, aby se postavili na nohy. To zahrnuje kopání, bití či použití elektřiny. ObrazekNa jatkách je s koňmi opět brutálně zacházelo. Velmi často nedochází k omráčení nebo je prováděno neprofesionálně. Někdy jsou taká zvířata porážena před očima ostatních koní, čím je porušován polský zákon.
 
 
 
 

Cesta
 
Již na česko-polských hranicích v Českém Těšíně jsou koně v žalostnám stavu, nemocní, zranění, v šoku a stresu. Z Česká republiky jsou koně vezeni přes Slovensko, Maďarsko a Slovinsko. Tato velmi dlouhá cesta je vybrána ve snaze vyhnout se rakouským hranicím, kde byly zavedeny přísná kontroly znemožňující průjezd takto týraných koní. Po dosažení slovinsko-italských hranic je většina koní v naprostám vyčerpání, někteří jsou již mrtví. Na mnoho z nich ještě čeká dlouhá cesta na jih na Bari či trajektem na Sardinii.

Odkud koně pocházejí?

  Většina koní je prodávána drobnými zemědělci, pro která přestali být koně lukrativní - kvůli stáří nebo nemoci. Někteří koně jsou závodní a malá část se chová speciálně na maso.

Proč?

Italští konzumenti požadují čerstvá koňská maso, polští koně jsou relativně levní a polská zákony není těžká obcházet. Nenasytná poptávka Italů má devastující účinky na celoevropskou populaci koní. Jen v Polsku se díky obchodu s koňským masem zredukoval počet koní z milionu na současných 500 000.

Zákon

Při dodržování platných polských zákonů by mohl být tento obchod okamžitě ukončen. Tyto zákony jsou ale naprosto ignorovány. To potvrzuje i Nejvyšší kontrolní úřad Polska, který taká přiznává, že potvrzení o způsobilosti koní k přepravě jsou u velká část přepravců falšovány a při transportech často dochází k porušování práv zvířat. Polská vláda ale transporty nadále toleruje, protože jsou významným zdrojem peněz do státní pokladny.Obrazek
Mezinárodní kampaň Viva!Britsko-polská organizace Viva! iniciovala kampaň naláhající na vládu Polska, aby ukončila krutý obchod s koňmi. Kampaň postupně našla podporu v dalších zemích Evropy.
 
 
 
 
 
 
Prostřednictvím CEA (Czechs and English for Animals) se Svoboda zvířat v r.2003 připojila k mezinárodní kampani za zrušení transportů živých koní a převzala organizaci česká verze PETICE CESTA NA SMRT.

CEA táž iniciovala petici pro českou vládu, aby česká vláda nesouhlasila s projížděním koní přes naše území a aby zastavila obchod s jatečními koňmi taká v tuzemsku a vývozy do zahraničí.

 Místo toho, aby logicky klesl počet chovaných zvířat, EU se zvířat zbavuje tak, že z peněz daňových poplatníků subvencuje prodej a transport zvířat do zemí, kde je o ně zájem nebo je tam levná pracovní síla na jatkách či v masokombinátech. Už několik let tlačí veřejnost na vedení EU, aby byly zrušeny dotace pro tyto transporty. Dosavadní snahy vedly jen k omezení doby přepravy (s přestávkami po stanoveném čase však může cesta trvat libovolně dlouho, cesta se tak vlastně fakticky ještě prodlužuje) a ke drobným změnám podmínek přepravy. O tom, že EU do budoucna nepočítá s ukončením mezinárodních transportů, svědčí i fakt, že jsou v Itálii stavěna obří jatka připravená „zpracovávat“ zvířata z celé Evropy.

To, že jsou zvířata živé bytosti schopné pociťovat bolest a utrpení, jakoby nikdo nevěděl. Jakoby v 21. století naše „vyspělá civilizace“ ve vztahu ke zvířatům zůstala stát uprostřed středověku.



Více informací a petice ke stažení najdete zde

http://www.koniny.ic.cz/petice/